”Jag vill ha konkreta verktyg!”

Ibland stöter jag på ledare som vill att en ledarutbildning ska innehålla ”konkreta verktyg” för ledarskap.  Jag tror att alla i branschen har stött på det uttrycket. Men vad är konkreta verktyg för en ledare?

Vår värld snurrar fortare och fortare, ja inte världen i sig utan vårt sätt att leva snurrar fortare och fortare. Ökade krav på snabba svar, snabba lösningar och snabb information blir bara fler och fler. Vi lever också i en värld där vi har tankemissen att ju snabbare saker är desto smartare är de. Den som jobbar snabbast är duktigast, den som tänker fort är smartast på samma sätt som den som löser problem snabbast. Är det sant att den som gör saker långsamt inte är lika effektiv, att den som talar långsammare är lite dummare? Jag har kanske fel (det har hänt förut) men är det inte så att vi hyllar det snabba. För ett tag sedan gick en serie som hette Gilmore Girls där dialogen var så snabb att man nästan inte hängde med. Serieskaparna hävdade att om dialogen gick så fort så skulle vi uppfatta serien som smart. Lägg detta till en annan tankemiss om att ju fler som tycker samma sak gör att det blir ’mer rätt’. Man kallar det ’the illusion of many’. Så, om fler tycker att snabbt är bra så måste det vara rätt. Tänk om det inte är det? Vi vet, via forskningen, att vi förlorar ca 36% av vår effektivitet när vi stressar eller är ’överbelastade’ som arbetsmiljöverket vill kalla det. Ändå….ändå kör vi på. Ok, vad har detta med ’konkreta verktyg’ att göra? Jag kommer till detta. I vår iver, eller av upplevt tvång, att göra saker snabbt så vill vi ha snabba recept på saker och ting. Ska vi eller ska vi inte? Måste vi eller måste vi inte? Allt blir svart och vitt. Så när en stressad ledare vill ha konkreta verktyg vad menas då med det? Jag skäms att erkänna det men jag har faktiskt aldrig frågat! Jag har fallit i den fälla som jag varnar alla andra för, att inte definiera eller att fråga efter definitioner. Från och med nu ska jag göra det. Jag tror att det är ett begrepp som vi använder oss av av ohejdad vana. Tro mig, jag har funderat mycket runt detta de sista dagarna. Konkret betyder, enligt SAO, påtaglig, gripbar, verklig. Skulle det handla om matematik så skulle konkreta verktyg vara räknare, passare och linjal, de är påtagliga och gripbara. Men hjälper dom mig att förstå matematik?

För mig finns det konkreta verktyg för ledarskapet, verktyg som verkligen fungerar och som lyfter ledare till nya höjder. Det handlar om aktivt lyssnande bland annat, inte som metod, utan att verkligen förstå vad det innebär att lyssna aktivt. Det innebär att kunna lyssna utan att ha egna lösningar eller tolkningar. Det handlar om att lyssna ’tomt’. Ett viktigt konkret verktyg är att utveckla sin emotionella intelligens, att förstå sig själv innan man kan leda andra. Att kunna styra sina känslor och uttrycka dem på ett konstruktivt sätt. Ett annat viktigt verktyg är att kunna förstå och behärska sin kommunikation. Ja jag skulle kunna räkna upp många fler konkreta verktyg för ledarskap. Frågan är bara – är det sådana verktyg de menar?

Kommentarer är stängda.